9 Kasım 2014 Pazar

İç Denetimin İşletmelerde Mobbing Suçunu Önlemede Rolü

Mobbing, günümüz çalışma ortamının en önemli sorunlarından birisi olarak kabul edilmektedir. Bu sorun, mobbinge maruz kalan çalışanı olumsuz etkileyeceği gibi, mobbing uygulanan kuruluşun başarı hedeflerini de mutlaka kısa, orta veya uzun vadede olumsuz yönde etkileyecektir. Şikayet veya ihbar mekanizması işletilmeksizin ortaya çıkması çok zor olan mobbing suçunun en çok korktuğu kurumsal mekanizma ise bağımsız iç denetimdir.

Keyfi uygulamalarının ortaya çıkaracağı kayıpları çalışanlarının özverileriyle örtme kolaylığını seçen yöneticiler, iç bünyelerinde var olacak ve sürekli yapılan çalışmaları izleyip kendisine ve üst yönetime raporlayacak bir denetim organını doğaldır ki kolay kolay kabullenmeyeceklerdir. Bu tür keyfi uygulamaların başında ise, iş ile alakalı olmayan bir kısım nedenlerle beğenmediği, yıldızının barışmadığı, ısınamadığı ve belki de rakip olarak gördüğü çalışanlar üzerinde rahatsız edici-bezdirici bir baskı ortamı oluşturmak, bu şekilde ilgili çalışanın işi bırakmasını sağlayarak onu oyun dışına çıkarmak gelmektedir.

Mobbing, diğer çalışanların rahatlıkla gözlemleyip hissedebileceği ortamlarda gerçekleşmektedir. Bu şekilde etkisi daha şiddetli olmakta ve çalışanın tahammül edemeyeceği baskı düzeyine daha çabuk ulaşılmaktadır. Bu durumda, mobbinge uğrayan çalışanın şikayetinin yanı sıra diğer çalışma arkadaşlarının ihbarı da bu suçun ortaya çıkarılmasında önem arzetmektedir. İç denetçi ise, yaptığı bağımsız ve sürekli denetim işinin gereği olan iletişim kanallarının gereği olarak, kuruluşun tüm çalışanları için bir iş arkadaşı nitelemesine en yatkın çalışan olacaktır.

İç denetim mesleğini icra edenler, bu mesleğin gerektirdiği özen ve dikkati göstermek suretiyle, kuruluşun herhangi bir kısmında kendisine mobbing uygulanan çalışanı/çalışanları da tespit edebilmelidir. Kurum için miktarı belli olmayan bir kayıp ihitmali taşıyan mobbing uygulamaları, tüm etkileri ile beraber ele alınarak diğer hususlarla beraber veya ayrı olarak gerekli üst yönetim kademelerine raporlanmalıdır. Ayrıca bu durum suça karşı iç denetçinin takınması beklenen tavırla muamele görmelidir.

Mobbing uygulamalarının üst yönetimden kaynaklanıyor olması durumu ise önemli bir yönetim zafiyetini işaret edecek olup, kurumun kurumsallaşma düzeyi hakkında önemli ipuçları taşıyacaktır. İlgili üst yönetim kademesi, iç denetçi tarafından, bu uygulamanın neden olacağı muhtemel kayıplar hususunda detaylı ve açık bir şekilde bilgilendirilmelidir. Üst yönetime yardımcı olmak amacıyla, mobbing alternatifi olan uygulamalar maliyetleri ile birlikte ortaya konmalı ve alternatif seçenekler için kapsamlı bilgi verilmelidir.

İç denetim kapsamına giren diğer konularda olduğu gibi, mobbingin tespiti ve önlenmesi konularında da iç denetim biriminin ve iç denetim faaliyetini yürüten kişilerin idari ve fonksiyonel bağımsızlığı çok büyük önem kazanmaktadır. Bu nedenle, kurumlarının iç denetim birimi ve çalışanlarının bağımsızlığı hususunda hassas olup olmamak konusunda üst düzey yöneticiler daha en baştan net bir tercih yapmalı ve bu tercihlerini iç denetim yönetmeliği aracılığıyla yazılı bir sözleşme haline getirmelidirler. İç denetimim bir özeleştiri mekanizması gibi çalışacağı zamanları da dikkate alarak bu kararlarını vermelidirler. Bu kararların iç denetim lehine olabilmesi ise, üst yöneticilerin, kurum hedefleri içerisinde bu tür bir özeleştiri mekanizmasının sağlayacağı yararlara inanmalarıyla doğru orantılı olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder